Російський правозахисний фонд фінансує пропаганду в Європі: на це витратили мільйони євро — The Guardian

Російська пропаганда. Фото: колаж Суспільне

З російського Фонду підтримки та захисту прав співвітчизників ("Правфонд") стався витік внутрішніх документаів. На думку європейських спецслужб та аналітиків, документи свідчать про те, що фонд фінансує кремлівську пропаганду в 48 країнах Європи та світу.

Про це повідомляє The Guardian.

Понад 40 документів "Правфонду" отримав данський суспільний мовник (DR) від джерела у європейській розвідці. DR передав дані групі європейських журналістів, зокрема і The Guardian.

За даними журналістів, документи свідчать про те, що фонд фінансує пропагандистські сайти, орієнтовані на європейців, а також фонд найняв низку колишніх офіцерів розвідки як керівників операцій у Європі. Крім того, фонд допомагав оплачувати захист російського торговця зброєю Віктора БутаУ США 2012 року його засудили до 25 років ув'язнення та штрафу, проте у 2022 році його обміняли на американську баскетболістку Брітні Грайнер. Перед обміном Бута помилували, він не зобов'язаний надалі відбувати покарання у Росії. та російського кілера Вадима КрасіковаОфіцер російських спецслужб, якого засудили до довічного ув'язнення у Німеччині через спробу замовного вбивства..

У документах йдеться, що фонд витратив мільйони євро на пропаганду. Крім того, місцеві партнери "Правфонду" отримали субсидії від європейських країн, у яких є відділення фонду — це викликає питання щодо доцільності використання державних коштів.

Як пише The Guardian, фонд витратив сотні тисяч євро на підтримку сайтів, що "боролися з русофобією" та сприяли "захисту російської мови" в Європі. Також фонд фінансував онлайн-портал golos, який працює під доменом в Брюсселі. Сайт критикує українську владу, зокрема президента Володимира Зеленського. Водночас заступник головного редактора Юрій Андрійченко заперечив, що видання фінансує "Правфонд", а також відкинув будь-які зв'язки з Росією.

Крім того, "Правфонд", згідно з документами, виділяє кошти на діяльність ресурсу Euromore, який розповідає про ймовірні загрози росіянам у Європі. Euromore"розробили з урахуванням закриття владою ЄС міжнародних платформ", таких як RT і Sputnik.

Також документи свідчать, що серед керівництва фонду є низка колишніх російських агентів розвідки. Серед них є Володимир Поздоровкін — його ідентифікували як агента Служби зовнішньої розвідки Росії (СВР), а також куратора по пропагандистській роботі "Правфонду" у країнах Балтії та Північної Європи. Ще один російськи розвідник — Анатолій Сорокін — згідно з документами, курує відділ "Правфонду" з питань Близького Сходу, Молдови та невизнаного Придністров'я.

А от керівником Інституту російської діаспори є Сергій Пантелеєв, який потрапив під санкції в країнах ЄС як співробітник підрозділу російської військової розвідки, який спеціалізується на інформаційно-психологічній діяльності.

Служба безпеки Естонії ще 2020 року називала "Правфонд" "псевдосистемою правового захисту". Естонська спецслужба заявила, що ФСБ використовує фонд для вербування співробітників за кордоном, у тому числі серед прихильників.

"Правфонд" 2012 року заснував очільник Кремля Володимир Путін. Його підтримує МЗС РФ та федеральне агентство "Росспівробітництво", що керує зовнішньою допомогою. Головою фонду є Олександр Удальцов, який потрапив під санкцій ЄС з 2023 року через підтримку війни проти України.

Читайте нас у Facebook, Instagram і Telegram, дивіться наш YouTube і TikTok

Поділіться своєю історією з Суспільне Культура. З нами можна зв'язатися у соціальних мережах та через пошту: culture@suspilne.media